shadow_left
Logo
Shadow_R
 
 НОВА ВЕРСІЯ САЙТУ ІППО
 
23 вересня 2012 року – 140 років від дня народження Соломії Крушельницької Надрукувати Надіслати електронною поштою
 Соломі́я Крушельни́цька

 С.Крушельницька,
обкладинка "Мистецький альбом"

Ще за життя Соломію Крушельницьку (1872 - 1952) визнано найвидатнішою співачкою світу, символом мистецької досконалості й неперевершеності. Хто вона, чарівниця співу, яка змогла полонити серця слухачів і критиків світу? Співачка не залишила спогадів: жодного слова не написала про свою родину, приватне життя, кар'єру. Послуговувалася формулою «народилася, вчилася, співала». Ця шляхетна жінка не бажала розкривати своє «я». Піар їй був ні до чого...  За фортепіано ясноока дівчинка Солюня, Люня, Люнечка вперше сіла шестирічною. Школу не відвідувала, бо в селі Біла під Тернополем, де минало дитинство майбутньої співачки, її не було.
Вікіпедія: Соломія Крушельницька
Музей С.Крушельницької в селі Білій на Тернопільщині: відео (5 хв.)
Богиня оперної сцени: текст для переказу (10, 11 кл.)
Галина Тихобаєва. Сто Баттерфляй Соломії Крушельницької
Меа. Соломія Крушельницька
В Італії встановили погруддя Соломії Крушельницькій
Вісьмох дітей навчав батько, сільський священик Амвросій Крушельницький (іспити складали екстерном).
З 10 років Соломія почала співати в концертах хору товариства «Руська бесіда». Перший прилюдний виступ дівчинки відбувся в 1883 році на Шевченківському концерті в Тернополі.
Сімнадцятирічною Соломію заручили з богословом Зеноном Гутковським. Та коли Солюня, зрозумівши, що її майбутній чоловік «не любить спів, а замість опери воліє цирк», призналася, що не хоче весілля, батько не дав занапастити своєї дитини й віддав її вчитися.
 З медаллю та відзнакою Соломія Крушельницька закінчила Львівську консерваторію (1893 р.), потім удосконалювала свою вокальну майстерність у Мілані.
Далі прийшли успіх і визнання на сцені театрів Італії, Франції, Іспанії, Америки... Це був тріумф. Як зазначив видатний критик Р.Кортопассі, у перші десятиріччя XX ст. на оперних сценах світу царювали чотири особи чоловічої статі - Баттістіні, Тітто Руффо, Шаляпін і Карузо. І тільки одна жінка спромоглася сягнути їхніх висот і стати поруч із ними - Соломія Крушельницька, яка виконувала сопрановий репертуар фактично в усіх найкращих операх італійських, німецьких, французьких, польських, російських композиторів.
Варто процитувати уривок зі статті американського критика Дж.Дюваля: «Крушельницька - це таке складне явище, що люди навіть не розуміють, що їх найбільше вражає, коли вони слухають її і дивляться на неї. І справді, на неї варто дивитися так само, як і слухати (...) Крушельницька виконує твір з такою експресією і точністю, що ще довго після концерту ми не можемо забути її голосу і залишаємося під впливом музики й поезії, які відчули і зрозуміли... Адже вона має артистичне обдарування Сари Бернар і велику особистість Крушельницької».
У 1904 р. Крушельницька блискуче виступила при тріумфальному відродженні «Мадам Баттерфляй» Дж. Пуччіні в театрі «Гранде». Кількома місяцями раніше опера зазнала гучного провалу в «Ла Скала».  «Українка врятувала Мадам Баттерфляй», - писала преса.
Для пояснення успіхів співачки посилань на природні здібності чи дар Божий замало. Вона сама себе творила, цілеспрямовано й наполегливо. Заняття вокалом, сценічною майстерністю, знайомство з новими творами, вивчення мов, літератур, естетики забирали шість годин щоденно. Решта часу відводилася на музеї, читання, відвідини оперних і драматичних спектаклів.
Коли Соломії Крушельницькій було трохи за сорок, вона пішла зі сцени (1920 р.), вважаючи, що всі партії її репертуару написано для молодих жінок. Присвятивши себе концертній діяльності, вона виконувала старовинні, класичні, сучасні й народні пісні сімома мовами - італійською, французькою, німецькою, англійською, іспанською, польською й російською. Однак усі концерти співачка закінчувала виконанням українських народних пісень, які обов'язково включала до програми кожного свого виступу.
Розуміючи швидкоплинність вокального мистецтва, Соломія Крушельницька здійснила записи на грамплатівки крихітної частини свого репертуару. Сьогодні знайдено й відреставровано 36 її грамзаписів, чотири з них - українські народні пісні.
В Італії Крушельницька прожила близько сорока років. По смерті чоловіка, мера міста Віареджо Чезаре Річчоні, Крущельницька вирішила повернутися на Батьківщину. В серпні 1939 p., напередодні Другої світової війни, всупереч порадам друзів і відмові італійського уряду видати їй закордонний паспорт, вона переїхала до Львова, де мала власний будинок. Після сяючого сонцем і щастям Віареджо її зустрів похмурий Львів, геть змертвілий після радянського «визволення». Непросто склалися її стосунки з радянською владою: будинок співачки було відібрано («націоналізовано»), виїзд за кордон заборонено. Вільна співоча пташка опинилась у тісній клітці... Гнітючими видались і роки фашистської окупації Львова.
Та все ж співачка ввійшла в мистецьке життя міста. 1942 р. брала участь у святкуванні сторіччя від дня народження М.В.Лисенка, організованому, незважаючи на окупаційні утиски. 1944 р. Крушельницька стала професором Львівської консерваторії імені М.В.Лисенка.
Останній концерт Крушельницької відбувся наприкінці 1949 р. у Львівській філармонії. У залі було пригашено світло, сцену освітлював лише високий канделябр. Похилого віку сива худенька жінка вийшла на сцену трохи накульгуючи (зламала ногу в стегні), з паличкою в руках, зупинилася біля фортепіано... І раптом сталося диво: перші акорди ніби повернули їй молодість! Голос звучав сильно, у повному діапазоні, постать стала рухливою, по-молодому засяяли очі. Співала вона в той вечір багато і, як завжди, закінчила концерт виконанням українських пісень. Соломії Крушельницькій було тоді 77 років...
Померла найславетніша українська співачка 16 листопада 1952 р. від раку горла. Поховано Соломію Крушельницьку на Личаківському кладовищі у Львові. На надгробку - статуя юного Орфея з арфою в руці - символ музики, якій вона присвятила життя.
У пам'ять про співачку в незалежній Україні засновано Міжнародний конкурс оперних співаків імені Соломії Крушельницької. Її ім'я носить Львівський оперний театр.
На фасаді вілли «Salome» в італійському містечку Віареджо на її честь установлено пам'ятну дошку.
Упро¬довж своєї артистичної кар'єри С.Крушельницька створила понад 60 головних партій в операх різних композиторів. Вона є справжнім феноменом багатогранності: маючи сильний, широкого діа¬пазону голос, вона відзначалася надзвичайним драматичним талантом, а ще була високоосвіченою, мудрою, благородною, сповненою гідності Людиною.

 
< Попередня   Наступна >